-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48507 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

فلسفة اختلاف در قرائت چيست؟

اختلاف در قرأات چند نوع است:

1. اختلاف در حركات كلمه:

الف: اختلاف در حركات كلمه بدون اينكه در معنا و صورت و شكل آن تغيير ايجاد كند; مثل كلمة اطهر در آية 77 از سورة هود كه هم به رفع و هم به نصب قرائت شده است.

ب: اختلاف در حركات كلمه كه در معنا تغيير ايجاد كند; امّا صورت و شكل كلمه محفوظ بماند; مثل كلمة كفلها در آية 37 سوره آلعمران كه اگر به تخفيف فا خوانده شود، زكريا كه پس از آن آمده فاعل است; ولي در صورت تشديد فأ كفّلها ـ كه قرائت مشهور است ـ زكريا مفعول دوّم و خداوند فاعل خواهد بود.

2. اختلاف در حروف كلمات:

الف: اختلاف در حروف كلمه كه در معنا تغيير ايجاد كند; ليكن صورت و شكل كلمه محفوظ بماند; مثل كلمة ننشزها در آية 259 سوره بقره كه هم با زا و هم با را قرائت شده است.

ب: در صورت و شكل كلمه تغييري به وجود آيد; امّا معناي كلمه محفوظ بماند; مثل كلمة العهن المنفوش در آية 5 سوره قارعه كه به صورت الصوف المنفوش نيز قرائت شده است.

ج: در معنا و شكل كلمه، هر دو تغيير به وجود بيايد; مثل كلمة طَلْع در آية 29 سوره واقعه كه هم با حأ (طَلْح) و هم با عين (طَلْع) قرائت شده است.

3. اختلاف در تقديم و تأخير كلمه; مثل فأذاقها الله لباس الجوع و الخوف در آية 112 سوره نحل كه به صورت فأذاقها الله لباس الخوف و الجوع هم قرائت شده است.

4. اختلاف در زياده و نقصان; مثل: انّ الله هو الغني الحميد در آية 26 سوره لقمان كه به صورت: انّ الله الغني الحميد نيز قرائت شده است.

اسباب و موجبات اختلاف قرأات عبارتند از:

1. اختلاف قرائت نبياكرم; زيرا چنانكه در بعضي از روايات آمده است، حضرت مقيد به يك نوع لفظ و قرائت نبودهاند; براي مثال، از رسول خدا9 روايت شده است كه آن حضرت در سورة فاتحه، هم مالك يوم الدين و هم ملك يوم الدين قرائت ميكرد.

2. تقريرات و تأييدات مختلف رسول خدا9 در برابر قرائتهاي مختلف مسلمانان در بعضي از موارد.

3. اختلاف روايت و نقل از صحابه.

4. اختلاف لغات ـ يا ـ لهجهها.( القرأات القرآنيه، دكتر عبدالهادي فضلي. (مقدمهاي بر تاريخ قرأات قرآن كريم) ترجمه و تحرير: دكتر سيدمحمدباقر حجتي، با تصرف و تلخيص و تنظيم مختصر، ص 113 تا 123 انتشارات اسوه / براي آگاهي بيشتر ر.ك: قرأات قرآني از ديدگاه شيعه، محمدمسعود مجددعباسي (ده مجلد)، دفتر انتشارت اسلامي / قرأات القرآنيه، دكتر عبدالصبور شاهين، انتشارات خانجي، قاهره / القرأات احكامها و مصدرها، دكتر شعبان محمّد اسماعيل، دارالسّلام، قاهره.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.